måndag 29 september 2008

Måndag 29/9-08

Här är svaren jag fick utan Polisaspiranten Erika.

Hej igen! Jag gör ett försök att svara: (gör det här för jag kan inte föra över dok från polisens interna server hit). Först och främst vill jag förtydliga att jag har tre olika uniformer, en för yttre tjänst, en för inre tjänst och en fin uniform. (egentligen fyra men jag räknar inte den jag har på mig när jag är civilpolis) När svaren skiljer sig åt så kommer jag att förtydliga vilken uniform jag menar.
1. Ja det gör jag generellt sett.
2. Den yttre uniformen är inte så smidig som den ibland behöver vara. Jag skulle till exempel förra veckan ta mig över ett staket vilket är svårt när jag har ett stort och tungt bälte och massor av grejer i benfickorna.
3. Den yttre uniformen ska vara lika för tjejer och killar! Visst skulle det kunna få skilja en del mycket små detaljer men de ska se lika ut! När det gäller den inre uniformen är jag för att tjejer kan få välja att ha kjol istället för byxor (vilket jag tror att man kan få om man vill).
4. Jag tycker det är larvigt att man inte kan ta hänsyn till att tjejer och killar har lite olika kroppsform. Sen kan man få prova vilken man trivs bäst i: tjej- eller killmodell.
5. Jag trivs i den färgen vi har idag, den blir inte smutsig för lätt och dessutom så finns det forskning på att människor lyssnar bättre på personer som är klädda i blått.
6. Uniform är ett måste för poliskåren, men att vi väljer när vi av taktiska skäl inte använder uniform. Det måste dock finnas en uniform för tryggheten hos allmänheten, de ska inte behöva ha minsta tvivel om att det är en polis framför dem.
7. Ja. Vi måste ha en uniform som inger respekt hos alla. Vi möter alla sorts människor, med olika jobb, inkomst, ålder, kriminella, icke kriminella, berusade, narkotikapåverkade, friska, sjuka och sinnessjuka. Alla måste förstå att det är polisen de ska lyssna på. 8. Ordentliga ben- och bröstfickor.
9. Inget högklackat (förutom att kängorna faktiskt är lite högre där bak) till yttre uniformen. Men till den inre och finuniformen får vi ha klackade skor, där klacken är bred och som högst fem centimeter.
10. Ja, på grund av att det måste även kunna synas i en folkmassa att jag är polis vill jag ha något på huvudet. Jag trivs med den båtmössan vi har, den är igenkännande för polisen.
11. Jag tycker inte att någon ska få ha slöja eller turban till polisuniformen. Uniform betyder något i stil med "lika klädda" och så ska det vara! Polisen ska vara neutral och det gäller även religion!
12. Att du får problem om du bråkar med mig.
13. Hyfsat. Finns smådetaljer som skulle kunna göra den ännu bättre.
14. Hyfsat. Finns smådetaljer som skulle kunna göra den ännu bättre.
15. Inte lika mycket häng i byxorna. Jackan skulle kunna vara betydligt mindre bylsig (handlar främst om att det itne finns små storlekar av den). Jackan skulle kunna ha en modell som är kortare. Inte väga lika tungt.
16. Jag är lite enkelspårig på den här frågan. Jag vill behålla basen som den är. Behålla färgen och lika för kvinnor och män. Det jag skulle kunna tänka mig är att ändra på är hur vi bär vår utrustning. Det är otympligt med bältet så därför skulle jag vilja bära utrustningen mer integrerat i uniformen, med bättre tillämpade fickor och fack.
Återkom om du vill få något förtydligat! Med vänliga hälsningar!

Detta fick mig att fundera mycket, jag menar hon verkar ju inte vilja ändra så mycket på den yttre uniformen mer än att göra den lite mer smidig, och mer anpassad till kvinnor. Så det sök upp lite frågor som jag inte tänkt på innan. Det finns ju tre uniformer, vilken ska jag speciallisera mig på? Vilken blir roligast? om jag tar den yttre är det inte svårt att göra som man själv vill ha det då? innre kanske är mer roligt, för då kan jag göra helt fritt? hinner jag göra både och kanske? Ja många frågor dök upp så sätta mig och fundera måste jag göra, samt kanske ta hjälp av min hanledare.

Inga kommentarer: