torsdag 4 september 2008

Måndag v.35

21/8- 08
Fösta lektionen med projekt arbete. Yvonne går igenom vad ett projektarbete innebär, vad det går ut på och hur vi ska tänka.Eftersom jag går på Säkerhetsprogrammet så skulle hela klassen fundera över vad som är specifikt för just oss, vad kan vårat projektarbete handla om? Jo detta kom vi fram till:-Människan-Säkerhet-Kultur-Samhälle-Kommunikation-Samarbete-Yrken inom Säkerhetsbranchen-Hälsa & Idrott-EtikNär Yvonne och Ulla-stina står och poängterar att vi ska göra något som intresserar oss, att det är processen som är det viktigaste och att vi borde gör något praktiskt, så får jag min idé.Jag ska göra en klädkollektion åt polisen, för det är något som intresserar mig. Kläder är bland det bästa jag vet och jag får arbeta praktiskt.Efter mycket tänkande har jag kommit fram till följande:Jag ska ta reda på lite historia om polisens klädet och vad de använt förr i tiden, så det blir att åka tillbaka till polismuseet i sthlm för att ta kort och läsa på om historian.Sedan ska jag intervjua några poliser om vad de tycker om kläderna de har nu och vad de skulle vilja ha.Jag har sedan bestämt mig för att sy upp antagligen 2 kollektioner 1sommar och 1vinter beroende på hur mycket tid som går åt, men 1blir det iaf.Min tanke är att man ska se polisen i framtidens kläder.Yvonne kom med en väldigt smart tanke när vi disskuterade. Varför har inte poliser löpar kläder, de ska ju kunna springa efter tjuvar.Ja det är sådanna funderingar jag ska tänka på när jag gör min egen kollektion.Sedan har jag även kommit på att jag ska nog inrikta mig mycket på att titta på civilpolisen, för idag ser du ofta i en grupp vem som är civilare och inte. Varför kan de inte vara en ex. punkare eller varför inte en som är jättemorderntklädd? varför har de i princip alltid utslitna jeans och en skorta eller t-shirt till? ja, det ska jag försöka ta reda på sen designa 2 alternativ åt dem.Tiden som gått åt till detta är lektionen 13.00-14.30Samt hemma mellan 18.00-19.30

1 kommentar:

ulla-stina sa...

Hejsan!

Det är lätt att följa dina tankar via bloggen. Nu undrar jag:

Kännas det ok efter vårt samtal om att begränsa arbetet till kvinnornas kläder? När jag säger att du ska "flyga" med hjälp av dina tankar och iddéer, och att du ska skapa den kvinnliga poliskåren framtida kläder, känns det då som en möjlighet eller som ett tvång? Du kan tänka traditionellt om du vill, det hoppas jag att du vet.

Det ska bli väldigt spännande att de vad resultatet blir.