torsdag 9 oktober 2008

Måndag 22/9-08

Jag har nu fått svar från Erika ( Polis asperanten) jag berättade om. Hon var intresserad av mitt projekt och svarade mer än gärna på mina frågor om uniformen. Så Det var ett possitivt besked, jag trodde nämligen det skulle vara svårt att få tag i någon. Och hade väl inte så stora förhoppningar på att hon skulle vilja/hinna svara. Men jag hade fel, vilket var tur.
Så hela denna lektion har gått åt att komma på frågor och formulera dem väl. Dessa frågor vart det:
Frågor om uniformen:
1.Trivs du i din uniform?
2.Är den smidig att röra sig & springa i?
3.Hur tror du det skulle vara om kvinnor och män hade olika slags uniformer ex. Kvinnan har byxkjol (som förr)
4.Läste din blogg där det stod att när du kvittera ut byxorna stod det herr. Vad anser du om detta?
5.Vilken färg skulle du vilja ha på dagens uniform
6.Skulle du kunna se Polisen i “moderna kläder” istället för uniform?
7.Tror du att respekten gentemot Polisen skulle försvinna och de fick mer neutrala kläder?
8.Vad är det viktigaste på uniformen nu, som du skulle vilja behålla om det görs en ny?
9.Tror du att man skulle kunna ha högklackat (fast med rejäl klack och inte så höga) Såg nämligen på polismuseet att de hade det förr. Och folk går i högklackat dagligen.
10.Skulle du föredra att ha något på huvudet eller inte. Om du skulle föredra detta vad skulle du då vilja ha i så fall: keps, hatt, hjälm, Pickelhuva(hjälm/hatten som finns på polismuseets)
11.Tycker du att det är okej att använda slöja eller turban i yrket? 10.1 Borde det ingå i uniformen, så de inte behöver använda deras egna?
12.Vad väger uniformen?
13.Är uniformen praktisk?
14.Är uniformen ändamåns enlig?
15.Kan uniformen bli smidigare, på vilket sett?
16.Om du fick skapa din egen uniform & tänka helt fritt, hur skulle den då se ut på ett ungefär. 4.1 skulle du behålla den standard som är idag 4.2 skulle du göra skillnad på män & kvinnor 4.3 vilka färger skulle du välja 4.4 övrigt

Hon skulle svara så fort hon kunde. Jag hoppas på bra svar.

Inga kommentarer: